De Rijn IJssel Marathon 2019
De RIJM is groeiend en bloeiend als een Isala Verenigingsactiviteit
Voor de zevende maal werd dit jaar de RIJM georganiseerd door Vada (50%) in Wageningen en Isala (50%) in Zutphen. Dit jaar weer met meer deelnemers uit heel Nederland, zoals Hoogeveen, Purmerend, Naarden, Den Haag, Leerdam, NieuweGein en Leiden, naast de bekende regionale roeiverenigingen. Dit jaar ook met een tweetal bruiklenen van C-boten, de Zeemeeuw (aan de Doorslag – Nieuwegein) en de Zilvermeeuw (aan de Grift – Apeldoorn) Maar dit jaar ook met een nieuw type boot, een yole de mer, een coastal boat. Gebouwd in China als een Swift Racing Machine, waarin onder de naam IJmeermin en met duidelijke naams vermelding door de R&ZV Naarden voor het eerst werd deelgenomen aan de RIJM. De KNRB promoot momenteel deze coastal rowing klasse boot, ook voor het rivierroeien. Deze boot werd in de vroege ochtend van zondag 19 mei via de hijs installatie vanuit de boottrailer te water gelaten, kortom ook dit type boot kunnen we vanaf de wal faciliteren.
Bij de captains meeting met Marleen Henskens van Vada, op de bierkratten, moest zij mededelen dat het nieuwe reserve wisselpunt aan het einde van de Leuvenheimsebeek, achter Dieren, toch niet gebruikt kon worden van wege het hoge water. Daarna staken eerst de wherry’s van wal, daarna de C-vieren, de yole de mer en de volgboten. De passage van de sluis bij Driel verliep zonder problemen. Wel bleek dat de sluis gebouwen er na een verfbeurt weer kek uitzagen en ook de volgboten van RWS hadden alle tijd om de roeiers armada goed te bekijken, waarbij de volgende RWS opmerking viel te beluisteren: 'ze hebben haken bij zich.' Inderdaad alle boten waren volgens de instructies van een pikhaak voorzien, altijd handig aan boord, vooral in een sluis.
Na de sluis roeiden sommige boten naar Oosterbeek, anderen gingen direct naar het vlot van Jason in Arnhem-Oost. Deze locatie is ook voor de volgauto's goed te bereiken. Een echte roeivereniging, met alle faciliteiten van dien, waaronder een fraai terras, niet onbelangrijk. Mogelijk gaat Jason volgend jaar ook met een eigen team aan de RIJM 2020 meedoen, mochten wij vernemen van Jason Coaches op het vlot. De etappe van Jason naar Rhederlaag, de pauze stop, is een gewilde etappe, dit natuurlijk vanwege het effect bij het invaren van de IJsselkop, vanuit niet stromend water naar stromend water. Deze plek word ook wel genoemd de 'slurpende Ijsselkop' vanuit de buitenbocht van de NederRijn naar de Gelderse IJssel. Deze bocht is met de hand gegraven om te bewerkstelligen dat het stromende water er voor zou zorgen dat de IJssel niet zou verzanden. De komst van de stuwen bij Driel hebben dit effect nog ruim vergroot, als ze dicht staan..! Helaas werden de aanwijzingen van de RWS boot midden op dit kruispunt niet door elke boot goed verstaan. Jammer! Want bedacht moet worden dat de RWS ons elke jaar toestemming moet geven om de RIJM te mogen roeien en ons ook verplicht om elke boot een nummer te geven.
De pauze in Rhederlaag was heel welkom, na een flink stuk roeien, bij het passeren van het gat van Putman viel ons op dat de ingang van dit aantrekkelijk zandgat bij Westervoort nu versterkt is met een stevige damwand, zouden we het komend jaar daar wel welkom zijn... ?
Na de pauze bij Scouting Abel Tasman, waar de voorzieningen dit jaar niet zo schoon waren als we hadden afgesproken, werd door ons team koers gezet naar Dorade Beach. Dit heeft inmiddels een nieuwe naam heeft gekregen 'Droompark', inderdaad het gehele park wordt voorzien van nieuwe vijvers en 'glazen huisjes', ons strandje met de mooie schaduw boom is voor als nog hetzelfde gebleven. Het volgende bekende wisselpunt van vorig jaar Scouting Dieren was dit jaar door een verbouwing niet voor ons beschikbaar, de laatste etappe was hierdoor langer, maar toch voor de meeste boten geen probleem.
Maar met Zutphen in zicht begon wel het zonnig weer te veranderen. Er was regen en onweer voorspeld. Gelukkig kwam elke boot net voor regen en onweer binnen.
Vermeld moet worden dat de twee kajakkers van Vada als eerste aankwamen, gevolgd door de Drieteen van Isala met een integraal team van Isala. Op de walkant waren inmiddels al de biertafels, de bar en het buffet in de grote hal van de jachtwerf , beschut tegen de beginnende regen, opgebouwd. Het heerlijke Italiaans roeiersbuffet ook alweer voor de zevende maal werd door Catering Zutphen geserveerd, met de specialiteiten vanuit de bekende Foodtruck. Het was voor de eerste maal dat onze nieuwe Isala voorzitter de 155 gasten aan de Italiaanse roeiers maaltijd kon welkom heten, vorig jaar waren er 145 gasten. Het Lepelaar team werd nog extra in het zonnetje gezet vanwege hun maiden trip met onze nieuwe C2+ boot 'Lepelaar'. En last but not least werd nog bij de Roeiersmaaltijd over 'Naboarschap' gesproken; de gemeenschappelijke band met Rijn en IJssel, bij het uitreiken van onze nieuwe Lepelaar tegel aan Vada en Daventria. Dit onder meer als teken van de goede samenwerking die de afgelopen zeven jaren ontstaan is. Inmiddels is de RIJM uitgegroeid tot een landelijke rivier toertocht door Gelderland/Rivierenland.Zowel voor marathonroeiers als voor estafette toertochtroeiers, maar waarbij ook coastal boats uit China welkom zijn !
Pieter Arkesteijn