Roeiend met Bela over het Gooimeer naar Flevoland – 1 september 2023

‘Isala miles’ als opmaat voor haar oversteek ‘California-Hawaii’

Met een Bela-vriendenteam (10) vertrokken we vrijdag 1 september al vroeg naar de Jachthaven Naarden, om met de twee coastal boats van RZV Naarden de golven op te zoeken van het Gooimeer en om via  de havenkomsluis van Almere Haven en de Lange Wetering door te roeien naar RV Pampus in Almere.

RZV Naarden en RV Pampus (met de Olympische oefenbaan  op de Hoge Vaart voor de Holland Acht) waren de eerste roeiverenigingen om Bela en haar ‘Dutchess of the Sea’ team te sponsoren in augustus 2021, bij haar eerste oceaanoversteek. Dus een goede reden om juist hier weer langs te gaan als opmaat naar de komende oversteek ‘California-Hawaii’ met het TeamOcean.NL in 2024. Met minder file dan gepland werden we door onze gastheer bij RZV Naarden met een welkomstkoffie onthaald in hun recent verbouwde en gezellige clubhuis. Na een wederzijdse kennismaking van de Bela vrienden en vriendinnen met het bestuur van RZV Naarden kwam er een bijzonder cadeau uit de roeitas: voor Bela het Hanze-insigne van de stad Zutphen, te overhandigen in 2024 aan de havenmeester van Hawaii en voor het bestuur van de RZV Naarden het Hanze-insigne voor in de prijzenkast.

Voor de helft van het team was het roeien in de coastals op het Gooimeer nieuw, maar het wende snel, behalve het ontbreken van de vertrouwde stuurtouwen bij het sturen. In Swift coastals is een directe aansturing van het roeiblad gemonteerd, je begrijpt hoe het werkt, maar toch. Wat ook ontbrak waren de grote golven en de verwachte regen, het was heel rustig en droog weer, we roeiden sneller dan verwacht en kwamen al na een uur bij de sluis aan, die tot onze verrassing voor ons al geopend was. Zal vast te maken hebben gehad met het telefoontje van een dag eerder met de sluiswachter waarin hij mij liet weten dat er in de sluis ‘contactloos’ moest worden betaald, ook door roeiboten. Hoe dat uit te voeren met het bekende klompje bleef voor ons tot in de sluis een raadsel.

Met de meegebrachte Isala pikhaken vonden we gemakkelijk een handige en veilige plek in de grote watersportsluis. Alvorens de sluiswachter het water ruim 5 meter liet zakken, kwam de hengel eraan, met het bekende klompje, op zoek naar mijn pinpas. In het klompje bleek heel ingenieus een handterminal voor contactloos betalen te zijn gemonteerd, geheel onzichtbaar vanuit de buitenkant, maar het werkte. We hoorden de piep en de daaropvolgende opmerking van  de  Amsterdamse sluiswachter ‘ik heb het geld van jullie rekening gehaald’. Later, in rustiger vaarwater zag ik op mijn telefoon dat het gebeurde om 10.41 uur, de telefoon nu ook als logboek, het ging om € 6.50 (2 boten) voor de gemeente Almere.

Na de sluis roeiden we over de Lange Wetering door het groene Flevoland richting RV Pampus, waar we een half uur te vroeg aankwamen, dus er was nog niemand. We roeiden met krachtige roeiers en het was zeer rustig weer. Dit gaf ons de gelegenheid om de  brede Olympische oefenbaan op de Hoge Waart op te zoeken voor de Holland Acht, bij Pampus om de hoek. Na ongeveer twee kilometer maakten we rond waarna we meer aandacht hadden voor de omgeving dan voor onze snelheid. In het riet van de oevers verstopt zagen we nog een prachtig nest met een kiekendief, de symboolvogel van Flevoland; een foto  was snel gemaakt.

Terug bij Pampus was het nog stil, maar we besloten toch aan te leggen en we namen maar plaats op het terras met onze lunchpakketten. Na een tiental minuten kwamen onze twee gastvrouwen, die snel zorgden voor thee en koffie en al hadden gehoord over onze Bela en haar eerste oversteek. Heel gastvrij lieten zij ook aan ons de botenloodsen zien en hun nieuwste aanwinsten. Later voegde zich ook de voorzitter van RV Pampus bij ons gezelschap. Hij had ons bij de vorige keer in contact gebracht met het Holland Acht team, waardoor later de  sponsor foto ‘Bela met het Holland Acht team’ gerealiseerd kon worden op de locatie van Pampus. Dit keer was er geen Holland Acht team aanwezig maar we hebben wel met een ‘Holland Acht team opstelling’ onze groepsfoto gemaakt van het Bela vriendenteam. Rond 13.00 uur vertrokken wij weer naar de Havenkomsluis, waar we onze komst ook telefonisch hadden aangekondigd, maar dit keer geen geopende sluisdeur, dus wel wachten. Eenmaal als enige watersporters binnen in de sluis realiseerden we ons dat het waterpeil rond 5 meter zou stijgen , hetgeen Bela de opmerking ontlokte dat bij een oceaan oversteek golven van vijf meter heel gewoon zijn….dat gaf ons wel een indruk….

Terug op het Gooimeer bleef het droog en rustig en raakten we ‘verzeild’ in een vloot van wel acht originele botters die met zeilgasten aan het zeilen waren, een indrukwekkend schouwspel bij de oude vissers- en botterhaven Huizen.

Op de terugweg roeiden wij nog door het recreatie-eiland de Schelp , vlak voor de Jachthaven van Naarden, er lagen nog een paar schepen, gratis, voor anker, in deze groen-oase met elk jaar groter wordende bomen.

Onze gastheer hadden we tijdig gebeld zodat het afmeren aan het roeivlot in de Jachthaven soepeltjes verliet. Met nog een drankje in het clubgebouw namen we afscheid van onze gastheer Otto van der Wal, die ook elk jaar met hun coastal boot aan onze RIJM deelneemt. Jachthaven Naarden is inmiddels voor ons ook een thuishaven geworden en RZV Naarden is weer een sponsor voor het TeamOcean.NL bij de komende Oceaan oversteek.

Klik hier voor de foto’s.